Katholiek Nieuwsblad - Sint Pieter Rome

Schrijven is hersengymnastiek

Schrijven is hersengymnastiek
'Schrijven moet blijven' (Foto: Flickr.com CCBY Kim Piper Worker)

De kunst van het schrijven met de hand mag niet verloren gaan. En wel om deze redenen.

4 juli 1776 – een historisch moment voor Amerika. Senator John Hancock voorziet op die dag de Onafhankelijkheidsverklaring van zijn forse handtekening. Ook in ons land wordt zijn geboortedag, 23 januari, herdacht. Dit jaar als start van de Week van het Handschrift, die als motto heeft ‘Schrijven is hersengymnastiek’. 

Campagne

Het Platform Handschriftontwikkeling heeft voor elke bouw van het basisonderwijs en de eerste groepen van het voortgezet onderwijs een uitgewerkte schrijfactiviteit op zijn site gezet. Daar is een prijs aan verbonden.

De taalcampagne Klassenpost met als slagzin ‘Wie schrijft die blijft’ gaat komende week ook van start. Samen met studenten van het Deltion College te Zwolle zijn een memory, een kwartet en het bordspel Schrijfgeheimen ontworpen.

Daarom

Schrijven met de hand is een unieke activiteit. Een communicatiemiddel, dat de tijd overbrugt en de beschaving tot ongekende hoogte heeft gebracht.
Waarom schrijven moet blijven? Daarom:

1. Effecten op het brein

Door schrijven worden nieuwe neurale verbindingen aangelegd of gestimuleerd, waardoor hogere cognitieve niveaus (denken, taal, geheugen) beschikbaar komen. Het schrijven van de hand vraagt veel en snel samenwerken van verschillende hersendelen.

Schrijven is hersengymnastiek!

2. Motorische argumenten

Schrijven heeft een positief effect op de ontwikkeling van de 
grote en de kleine motoriek!

Schrijven is handwerk!

3. Steun bij het ontwikkelen van de ruimtelijke oriëntatie

De manier waarop we al bewegend de ruimte vullen is heel persoonlijk. Het vraagt inschattingsvermogen en aanpassing.

Schrijven is ordenen!

4. Psychologische argumenten

Goed leesbaar kunnen schrijven geeft zelfvertrouwen en bevordert impulsbeheersing. De manier waarop een opdracht wordt uitgevoerd, vertelt iets over geconcentreerdheid, onverschilligheid, ergernis of ontroering.

Schrijven is persoonlijk!

5. Sociale argumenten

Goed schrijfonderwijs stimuleert de opvoeding van kinderen tot mondige medeburgers.
Het schrijven van een brief is persoonlijker en veiliger.

Schrijven is verbinding maken!

6. Praktische argumenten

Door te kunnen schrijven is de mens niet afhankelijk van stroom of batterijen. Hij behoudt zijn autonomie en wordt geen slaaf van de techniek. Pen en papier zijn goedkoper dan een iPad.

Schrijven is handig!

7. Esthetische argumenten

Een ‘goede hand’ oogt gecultiveerd. Zoals ballet een esthetische vorm van dansen is, zo is kalligrafie dat bij schrijven.

Schrijven is een kunst!

8. Historische argumenten

Schrijven is groeien!

9. Therapeutische argumenten

Grafologen en schrijfpedagogen bestuderen de beweging, ruimte en vorm van een handschrift. Dat leidt tot zelfkennis en heeft een signalerende functie. Schrijfpedagogen helpen het eigen ritme te (her)vinden.

Schrijven is een helpende hand!

10. Steun bij het leren lezen

Het schrijven met de hand heeft grote voordelen bij het leren lezen, omdat de letters goed in de hersenen vastgelegd worden. Het motorisch geheugen ondersteunt daarbij het visuele. Verbonden schrijven geeft een beter besef van het woordbeeld, doordat het woord als één verbonden geheel wordt ervaren en het woord een bouwsteen van de zin is.

Schrijven is onthouden!

Beide nodig

Als mens beschikken wij over onze eigen motorische vaardigheid én techniek. Beide hebben wij nodig en daar moeten we zelfstandig over kunnen beschikken: schrijven moet blijven

Platform Handschriftontwikkeling wil informeren, adviseren en onderzoek doen over de ontwikkeling van handschrift en (leren) schrijven. Het wil een overkoepelend aanspreekpunt, vraagbaak en onafhankelijk informatiepunt zijn. Info: 
www.handschriftontwikkeling.nl


Tags

Katholiek nieuws in je mailbox:
Please wait

© Katholiek Nieuwsblad