Katholiek Nieuwsblad

Paus: ‘Heiligheid is niet voor watjes’

Paus: ‘Heiligheid is niet voor watjes’
(CNS photo/Claudio Peri, EPA)

Iedereen is geroepen om te streven naar heiligheid, maar het is niet voor watjes. Dat zei paus Franciscus dinsdag tegen meer dan 600.000 jonge misdienaars die naar Rome waren gekomen voor hun vijfjaarlijkse bedevaart.

 

“Het is waar, het is niet makkelijk, maar onthoud, en ik herhaal het, de weg naar heiligheid is niet voor de luien”, aldus de paus. Hij herinnerde zijn gehoor eraan de werken van barmhartigheid te leren kennen. “Daarvoor hoef je niet naar de universiteit. Die kan iedereen leren.”

Jezus leren kennen

Tijdens een vraag en antwoordsessie spoorde de paus de misdienaars aan “Jezus meer en meer te leren kennen en liefhebben” door hem te ontmoeten in gebed, in de Mis, door Bijbellezing en in de armen.
“Zelfs nu, als jonge mensen, kunnen jullie apostelen zijn, en heel goed in staat anderen tot Jezus te trekken. Dat gebeurt als jullie vol enthousiasme zijn voor hem, als jullie hem hebben ontmoet, als je hem persoonlijk hebt leren kennen en door hem zijn overwonnen.”

Getuigen

Ook riep paus Franciscus hen op vriendschap te sluiten zonder er iets voor terug te verlangen en zo een “straal van Jezus’ licht te zijn”. Iedereen heeft vrienden nodig die een goed voorbeeld geven en die geven zonder er iets voor terug te verwachten.
“Er zijn niet veel woorden nodig. Belangrijker zijn jullie daden, jullie nabijheid, jullie verlangen te dienen, kijkend naar het Allerheiligst Sacrament. Op die manier zullen jullie ook anderen helpen te zien hoe mooi de gemeenschap van gelovigen is omdat de Heer in hun midden is.”

Meer dan 60.000 deelnemers

Aan de 12e internationale pelgrimage van misdienaars en acolythen, jongens en meisjes tussen de 12 en 23 jaar, namen meer dan 60.000 jongeren deel uit 19 landen. Tachtig procent was afkomstig uit Duitsland.

Wereld veranderen

De paus ging uitgebreid in op wat heiligheid betekent. Heilig worden kost inspanning, maar de manier om het te doen noemde hij eenvoudig: door God en de naaste lief te hebben.
“We hoeven onszelf alleen maar af te vragen wat ik vandaag kan doen om mijn naaste te helpen. Het maakt niet uit of het een vriend of een vreemde is, een landgenoot of een vreemdeling. Geloof mij. Door dat te doen kunnen jullie echte heiligen worden, mannen en vrouwen die de wereld veranderen door de liefde van Christus te leven.” (KN/CNA)

 


Tags

© Katholiek Nieuwsblad