Katholiek Nieuwsblad

Het roemrijke kruis

Het roemrijke kruis
Beeld: Wikipedia.org

“Het kruis is geen kledingaccessoire of sierstuk, maar een religieus symbool om te aanschouwen en te begrijpen.” Zo sprak paus Franciscus bij het angelusgebed over het centrale punt van de Goede Week.

Keer op keer maakt het lijdensverhaal van Jezus grote indruk: de mensenzoon treedt vrijwillig een buitengewoon gewelddadige marteldood tegemoet. Hij sterft de kruisdood, die door de Romeinen was gereserveerd voor de ergste misdadigers en een wreed stervensproces betekende.

Steeds opnieuw

Jezus omschrijft het als “het uur waarop de mensenzoon verheerlijkt wordt” (Joh. 12,23). Wie de film The Passion of the Christ heeft gezien, kan het niet zijn ontgaan dat op het moment waarop Jezus het kruis moet gaan dragen, Hij het kust, waarop een soldaat hem uitlacht.

Maar de passieweek is geen gebeurtenis van tweeduizend jaar geleden. Ze voltrekt zich steeds weer opnieuw in onze wereld. Ook in Katholiek Nieuwsblad komt het thema christenvervolging uitvoerig aan bod. Het fenomeen toont aan hoe actueel de woorden zijn uit Jezus’ afscheidsrede tijdens het Laatste Avondmaal, dat we op Witte Donderdag vieren: “Als ze Mij vervolgd hebben, zullen ze ook u vervolgen” (Joh. 15,10). Het was juist deze vervolging die Jezus uiteindelijk naar het kruis bracht.

Kruis in ons eigen leven

Dit kruis kan ook in ons eigen leven aanwezig zijn. Hoe vaak komen wij situaties tegen die we met moeite kunnen aanvaarden, hoe vaak kunnen wij ons afvragen waarom God het lijden, problemen of zorgen toelaat in ons leven?

Toch schrijft St.-Paulus dat “de prediking van het kruis dwaasheid is voor hen die verloren gaan, maar voor hen die gered worden, voor ons, is zij Gods kracht” (1 Kor. 1,18). Wellicht kunnen deze wijze woorden de Lijdensweek die eraan komt en ons eigen lijden in een ander licht plaatsen.

Niet het laatste woord

We weten namelijk dat het lijden en de dood niet het laatste woord hebben, de Zoon van God is aan het kruis voor ons gestorven, maar is ook verrezen voor ons. Zodat wij in ons kruis, Zijn liefde kunnen ervaren. Hij heeft het kruis als het ware roemrijk voor ons gemaakt.

De term komt in de tekst voor van een kerkelijk lied, dat het kruis omschrijft als “boom van eeuwig leven, pilaar van het universum en geraamte van de aarde” en zingt: “Uw top raakt de hemel, in uw open armen schittert de liefde van God.” Misschien kan de tekst een hulp zijn om het kruis, zoals Franciscus ons zegt, te “aanschouwen en te begrijpen”.


Tags

© Katholiek Nieuwsblad