Katholiek Nieuwsblad

Buiten de bubbel

Buiten de bubbel
Foto: Kevin Grieve - Unsplash

Dat onze mediaconsumptie iets met ons wereldbeeld doet, spreekt voor zich. Wie zich constant in vette krantenkoppen toe laat schreeuwen over moorden en branden, wordt vanzelf angstiger. Wie in de trein naar zijn werk door verhitte discussies op Twitter scrolt, verbaast zich vervolgens over de onbekommerde koetjes-en-kalfjesgesprekken van collega’s bij de koffieautomaat.

Dat brengt voor mediamakers een bijzondere verantwoordelijkheid én een relativering met zich mee. Een verantwoordelijkheid omdat zij de ‘bubbel’ creëren waar mensen in verkeren, de bril waardoor zij de wereld bezien.

Wij ervaren dat verantwoordelijkheidsbesef ook: welk nieuws wij brengen, hoe wij het brengen, welke duiding wij eraan geven, welk beeld we erbij kiezen – alles is van invloed op de wijze waarop onze lezer, u dus, aankijkt tegen Kerk en wereld.

Relativering

Maar een relativering is tegelijk op z’n plaats, omdat mensen ook prima in staat zijn om die bubbel of bril weer af te zetten. Zij kunnen de krant of smartphone neerleggen, onbevangen om zich heen kijken en concluderen: nou ja, het valt eigenlijk ook best mee allemaal. Zij kunnen andere bronnen raadplegen, zelf op zoek gaan naar heel uiteenlopende meningen en duidingen, om uiteindelijk tot een goed en genuanceerd beeld te komen.

Het deze week verschenen onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau over de ‘sociale staat van Nederland’ onderstreept dat. Ondanks het vele negatieve nieuws dat dagelijks op ons afkomt, ondanks alle onheilstijdingen en giftige meningsverschillen, blijken Nederlanders opvallend tevreden over hun eigen leventje en dat van hun medemens. We geven onze levenskwaliteit gemiddeld een 7,8 – ook echt zo’n cijfer waar je vroeger op school dik tevreden mee was.

Religieuze tv-programma’s

Nu menen sommigen dat die burgerlijke tevredenheid de ontkerkelijking in de hand werkt. Wie in het wereldse de zaakjes op orde heeft, zo luidt de redenering, heeft immers geen behoefte meer aan een hemels ‘goedmakertje’. Als dat waar is, hebben de zendbazen van de NPO groot gelijk dat ze voortaan luchtig entertainment verkiezen boven ‘moeilijke’ journalistieke of levensbeschouwelijke programma’s.

Maar ook die redenering is een vrij eenzijdige bril om de werkelijkheid mee te bekijken. De Stichting KijkOnderzoek becijferde onlangs op verzoek van het Nederlands Dagblad dat religieuze programma’s helemaal niet slecht scoren op tv. Ook rand- en buitenkerkelijken kijken er graag naar. Wederom blijkt: mensen kijken heus wel voorbij hun eigen bubbel. Maar dan moet er wel iets zijn buiten die bubbel. Wees daarom zuinig op al die levensbeschouwelijke media, die naar een hoger geluk dan werelds welzijn verwijzen.


Tags

© Katholiek Nieuwsblad